Introducere
Acum vreo două luni, m-am hotărât să-mi fac cadou o doză de stress annihilator, numai că nu știam exact ce. Printr-un cumul de întâmplări și decizii, am ajuns la concluzia că trebuie să renunț la interminabila navetă cu mașina, printre boi și vaci care s-au trezit cu volanul în mână, găini fără cap care trec strada aiurea când trecerea e la 5 metri de ei, iar semaforul e roșu, polițiști care se scarpină în nas pentru că nu-și dau seama ce altceva să facă cu mâinile când dirijează traficul și-așa deprimant. Astfel încât, văzând din ce în ce mai multe pe străzi, și după ceva plimbări cu niște trotinete electrice, m-am hotărât să-mi achiziționez și eu una. Și bine că am făcut-o, că mi-a scăzut tensiunea, pulsul și nu în ultimul rând mi s-a diminuat starea de pitbull turbat cu ochii injectați de furie din te miri ce cauză.
Bineînțeles, m-am documentat ore întregi în legătură cu mărcile disponibile, și am fost 99% hotărât să mă opresc la Xiaomi Mijia M365, numai că am fost puțin îngrijorat când am văzut că sarcina maxim suportată este de 100 de kg, în condițiile în care eu mă foarte apropii de această limită. În continuare cred că produsele chinezilor de la Xiaomi au un raport calitate preț excelent, poate cel mai bun de pe piață, iar trotineta asta nu este o excepție. Până la urmă, dintre toate modelele pe care mi s-a pus pata, m-am oprit la Joyor Torino (nume de cod T5S).
Date tehnice
Trotineta electrică Joyor Torino este caracterizată de o construcție robustă, cu un cadru din aluminiu anodizat, șuruburi mari și rezistente din oțel, suspensii duble atât pe față cât și pe spate, un motor fără perii cu o putere nominală de 500 W și un acumulator Litiu Ion de 13 Ah la o tensiune nominală de 48 V, totul având o masă de 19 kg. Pe scurt, în termeni non tehnici, poate duce un dulap de până la 120 de kg cu o viteză de 25-30 km/h, undeva spre 30-35 de km.
Cel mai lung drum al meu a fost o plimbare de vreo 25 km, la o temperatura de 30 de grade Celsius, pe trotuar și pe pista de biciclete. La întoarcere, tensiunea bateriei era în jur de 44 – 45V, asta însemnând că, teoretic, mai puteam stoarce încă vreo 4-5 km de autonomie până să moară de tot, având în vedere că tensiunea din acumulator după o încărcare completă se învârte în jurul valorii de 54.5 V.
Mașinăria are protecție la descărcare, astfel încât nu o să mai pornească dacă tensiunea din acumulator scade sub 42 V. De asemenea, are frână regenerativă cu ABS, astfel încât un drum în coborâre ar trebui să îți mai aducă niște metri în plus.
A propos de frâne, avem sisteme suplimentare, cu disc, atât pe roata din față, cât și pe cea din spate, frânarea fiind eficientă, existând chiar riscul să sari peste ghidon dacă nu ești atent și nu-ți muți centrul de greutate rapid.
Întreținere
Am până acum puțin peste 300 de km, timp în care nu am avut absolut nicio problemă, în afară de o frână dereglată de o căzătură din pricina unui șofer care vorbea la telefon și n-a observat că eu, având verde și prioritate pe pista de biciclete, am pornit de la semafor.
Reglarea frânelor se face foarte simplu, ca la bicicletă, pachetul incluzând toate ustensilele necesare strângerii șuruburilor.
Gresarea se face cu spray siliconic, la șuruburile care țin suspensia, la amortizoarele suspensiilor și pe axele roților. Dacă apar “greieri”, cel mai probabil este de la șuruburile slăbite. În rest, curățare de noroi și praf și asfalt uscat :).
Dealer
Trotineta a fost cumpărată de la reprezentanța Joyor în România. Din ce am citit, trotinetele sunt de concepție spaniolă, fiind produse în China.
Mai multe informații găsiți pe site-ul oficial al companiei spaniole: www.joyorscooter.com, sau pe site-ul reprezentanței din România: www.joyor.eu. Până acum, relația post sales a fost ideală, neexistând probleme din nicio parte.
Comunitate
Începând cu startul anului curent, am observat din ce în ce mai multe mijloace de transport alternative, pornind de la biciclete, skateboarduri, hoverboarduri, trotinete electrice și non-electrice și terminând cu autovehicule electrice, scutere și motociclete. Asta înseamnă cumva că rabdarea a ajuns la maxim și lumea s-a săturat de aglomerație și poluare, ceea ce nu poate decât să mă bucure, pentru că având în vedere iminența schimbării actualilor conducători cu oameni mai competenți, nu pot decât să-mi închipui că infrastructura și legislația vor evolua în sensul încurajării acestor activități.
Dorința există, pentru că am dat de o comunitate de pasionați de chestii electrice (trotinete, biciclete, drone, etc), în care am intrat și eu, și unde am descoperit oameni faini cu care am ce discuta din postura de pasionat de tehnologie (verde).
Comunitatea se numește WeAreElectric, iar sfatul meu este ca primul pas înainte de achiziția unui mijloc de transport electric, să fie înscrierea în grup și eventual participarea la o întâlnire, unde puteți vedea pe viu și chiar încerca câteva din modelele membrilor, pentru că, după cum ziceam, sunt de treabă 🙂 .
WeAreElectric poate fi găsit pe Facebook – grup și pagină, Instagram, web.
Leave a Reply