mihaistefan.ro

Blog de motociclism, programare, păreri personale și dat cu bâta-n baltă

Legea 125B

Legea 125B

Se zvonise prin ziare că în curând, toți șoferii cu

  • permis categoria B de cel puțin 2 ani
  • având minim 24 de ani împliniți
  • după 10 ore de pregătire practică în cadrul unei unități autorizate

vor putea conduce pe drumurile publice autovehicule pe două roți cu o capacitate cilindrică de 125 cm3 . Legea de modificare a codului rutier a fost votată în Camera Deputaților pe 19 decembrie 2023, în unanimitate, astfel încât nu mai e decât o chestiune de timp până când va fi promulgată și publicată în Monitorul oficial.

Spațiu

Hai să facem un pic de matematică de școală primară. Urmărind traficul de pe traseele pe care merg în București, am observat că din 10 mașini, 9 au o singură persoană la bord. Considerând că o mașină de categoria B acoperă în medie o suprafață de 9 metri patrati, inseamna că 9 oameni în 9 mașini ocupă 81 de metri patrati.

Acum, un scuter/motocicletă de oraș poate ocupa în medie 2 metri pătrați. Observăm astfel că 9 oameni pe scutere, ocupa 18 metri pătrați, adică de 4.5 ori mai puțin.

Dacă doar 4 din cele 9 mașini care transportă doar șoferul s-ar transforma, printr-o minune Harrypotterească, în scutere, am face o economie de spațiu de 28 de metri, în care ar intra încă 3 mașini sau încă 14 scutere.

Poluare

Pentru a păstra simplitatea calculelor, vom considera că toate cele 9 mașini sunt producție 2023, cu standard de poluare Euro 6. Asta înseamnă că amprenta de carbon pentru fiecare din ele se află undeva în jurul valorii de 120 g CO2 / km. În medie, o mașină de oraș face cam 1000 km/lună. Asta înseamnă că pe parcursul unui an, emite cam 1.4 tone de CO2, ceea ce înseamnă că 9 mașini ajung la aproape 13 tone de CO2 emise. Dacă înlocuim cele 4 mașini de care am discutat anterior, cu scutere, atunci se vor emite cu aproape 3 tone de CO2 mai puțin.

Finanțe

Evident, scuterele și motocicletele consumă mai puțin combustibil. Continuând calculul, considerând un consum mediu în oraș de 9l/100km pentru mașini și 3l/100km pentru scutere, vedem că diferența de bani dați pe benzină între un scuter care parcurge 10 000 km într-un an, versus o mașină care parcurge același număr de km, cu un preț mediu de 7 lei/litrul de combustibil, se poate face o economie de vreo 4200 de lei/an/scuter.

Timp

Nici nu mai trebuie să discutăm aici. Considerând viteze medii de 10 km/h pentru mașini și 30 km/h pentru scutere, putem să ne dăm seama că putem face o economie semnificativă de timp, având în vedere spațiul redus, agilitatea și accelerația superioară a unui scuter față de o mașină. Continuând calculele simple de mai devreme, pentru un traseu de 15 km, o mașină face cam 1.5h, iar un scuter cam 30 de minute, astfel încât se câștiga o oră

Siguranță

Conducerea unei mașini oferă un nivel superior de protecție fizică, în mare parte datorită tehnologiilor avansate de siguranță integrate, precum airbag-urile, sistemele de stabilitate și asistență la conducere. Aceste funcționalități contribuie semnificativ la siguranța pasagerilor în caz de accident. Pe de altă parte, deși la prima vedere pare a fi mai riscant, conducerea unui scuter sau a unei motociclete poate fi destul de sigură, cu condiția respectării regulilor de circulație și a vitezelor reduse specifice orașului. În plus, investiția în echipamente de protecție de înaltă calitate, cum ar fi o cască bună, mănuși, pantaloni cu protecții, genunchiere și cotiere, sau chiar o armură completă sau o vestă cu airbag, crește semnificativ nivelul de siguranță pentru rideri. Atenția sporită necesară în conducerea unui vehicul pe două roți contribuie, de asemenea, la un stil de condus mai conștient și mai precaut. Nu e chiar așa rău precum pare.

Confort

Fără discuție, ești mai confortabil în mașină. Ferit de intemperii, la căldurică sau răcorică, în funcție de vreme, ai acces la sistemul de divertisment, la Internet, la navigație, la telefon fără prea mari probleme. Stai confortabil în scaunele care se mulează pe șezutul tău și te masează, te încălzesc sau te răcesc. Cu toate astea, zicea cineva că ceea ce ne omoară e confortul, așa că un pic de tremurat la semafor la 3 grade Celsius temperatură ambientală sau un trosnit de degete după o sesiune de mers încordată printre mașini nu face mari pagube.

Distracție

Scuterele și motocicletele oferă o formă de distracție cu totul diferită față de mașini. Libertatea de a te strecura prin trafic, agilitatea de a explora drumuri ascunse și senzația de a fi în contact direct cu mediul înconjurător sunt lucruri pe care nicio mașină nu le poate oferi. Fie că e vorba de o plimbare liniștită prin oraș sau de o aventură pe drumuri de munte, scuterele și motocicletele oferă o experiență vibrantă, cu sau fără adrenalină.

Pentru noi, pasionații de motociclism, nu există un sentiment comparabil cu cel de a fi pe două roți, mai ales când ieși din oraș și simți mirosul pădurii sau al terenurilor arabile proaspăt muncite. Dacă ai permis pentru 125, nu te oprește nimeni să faci o tură pe Trans(Alpina, Făgărășan, Bucegi), sau până la mare, sau în Grecia. E chiar indicat.

Concluzie

Legea 125B, care permite conducătorilor auto cu ceva experiență să se aventureze în lumea motociclismului, deschide noi orizonturi în materie de mobilitate urbană, lucru de care avem mare nevoie în contextul aglomerărilor urbane din România. Cu o abordare pragmatică și avantaje multiple, schimbarea de la mașină la scuter sau motocicletă promite nu doar o experiență de condus diferită, ci și o soluție eficientă la multe dintre provocările traficului urban. Prin faptul că economisim spațiu, reducem semnificativ poluarea și costurile, câștigăm timp, această schimbare pare de bun augur. Deși confortul și siguranța rămân puncte forte pentru mașini, echipamentele moderne de protecție și atenția sporită în trafic pot echilibra balanța pentru scutere și motociclete. Altfel, factorul de distracție este incontestabil mai mare pe două roți, oferind o libertate și o conexiune cu mediul înconjurător pe care pur și simplu nu ai cum s-o înțelegi în mașină. În final, alegerea dintre mașină și scuter/motocicletă depinde de nevoile, stilul de viață și preferințele personale ale fiecăruia, dar noua legislație oferă o opțiune suplimentară pentru cei dornici de explorare și eficiență în călătoriile urbane.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *